Σε αρνητική τροχιά η αγορα αυτοκινήτου και μοτοσικλετών
Η πορεία της αγοράς από Ιανούαριο μέχρι Ιούλιο 2010 δεν έχει αλλάξει δεδομένου ότι οι συνολικές πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων εμφανίζουν μείωση 38,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2004. Μόνον τον μήνα Ιούλιο του 2010 η αγορά επιβράδυνε με έναν ρυθμό 59,3% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2009. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων των επιχειρήσεων αναμένεται να είναι φέτος ακόμη δυσμενέστερη σε σχέση με το 2009
Όλα τα στοιχεία πιστοποιούν ότι η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου υφίσταται - τόσο το 2009 όσο και κατά το τρέχον έτος - κατά τον πλέον δυσάρεστο τρόπο τις συνέπειες της οικονομικής δυσπραγίας. Οι επιδόσεις των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων «στηρίζονται» - όπως είναι φυσικό - σε σημαντικό βαθμό στην πορεία των ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων. Έτσι, το 2009 ταξινομήθηκαν 220.548 νέα επιβατικά αυτοκίνητα έναντι 267.242 το 2008 και 279.794 το 2007. Έτσι στα νέα αυτοκίνητα η αγορά των «τεσσάρων Τροχών» εμφάνισε το 2009 μια επιβράδυνση 17,5% σε σχέση με το 2008. Ενδεικτικές της πορείας της αγοράς αυτοκινήτου κατά το 2010 είναι οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου που διαμορφώθηκαν στο επίπεδο των 110.070 μονάδων, επίδοση άκρως απογοητευτική για την εξέλιξη της αγοράς.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας της STAT BANK, η πορεία της αγοράς επηρέασε τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών, το 60,4% των οποίων κινήθηκε στο φάσμα της κερδοφορίας. Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό ότι το ποσοστό των κερδοφόρων επιχειρήσεων του κλάδου μειώνεται από χρόνο σε χρόνο. Οι κερδοφόρες επιχειρήσεις στη χρήση του 2008 ήταν 67,1% του συνολικού δείγματος ενώ κατά το 2007 ήταν 75%.
Αντιθέτως, ο αριθμός των επιχειρήσεων που περνούν σε ζημιές αυξάνονται ως ποσοστό: ενώ το 2007 το ποσοστό των ζημιογόνων ήταν 25%, το 2009 το ποσοστό ήταν 39,6%. Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις της αγοράς, το ποσοστό των ζημιογόνων επιχειρήσεων αναμένεται να υπερβεί το 45% κατά το 2010. Έχουμε δηλαδή μια καθαρή και σημαντική αύξηση των ζημιογόνων επιχειρήσεων και μία μείωση των κερδοφόρων εταιριών του κλάδου.
Πάντως, παρά την πτώση της κερδοφορίας, «τη μερίδα του λέοντος» στα κέρδη απέσπασαν και κατά το 2009 οι εισαγωγικές εταιρείες επιβατικών αυτοκινήτων. Έτσι, το 2009 οι 34 εισαγωγικές εταιρείες διαχειρίστηκαν το 98,2% των συνολικών κερδών του κλάδου (έναντι 80% των συνολικών κερδών του κλάδου το 2008 και 54,1% το 2007). Οι εν λόγω επιχειρήσεις πραγματοποίησαν συνολικές πωλήσεις 4,6 δισεκατομμυρίων ευρώ ενώ τα καθαρά τους κέρδη διαμορφώθηκαν στο επίπεδο των 62,7 εκατομμυρίων ευρώ.
- Η πολυπληθέστερη κατηγορία των dealers είχε έντονα αρνητική πορεία ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της STAT BANK οι έμποροι αυτοκινήτων εμφάνισαν έντονα ζημιογόνο χρήση. Αυτό βεβαίως αφορά τα συνολικά αποτελέσματα και όχι μεμονωμένους dealers. Συγκεκριμένα, οι 171 μεγαλύτεροι dealers εμφάνισαν μείωση 14,5% των συνολικών πωλήσεών τους που έπεσαν κάτω από τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ. Αντιστοίχως, οι εν λόγω επιχειρήσεις παρουσίασαν ζημιές 20,9 εκατομμύρια ευρώ.
- Οι 33 εταιρείες εμπορίας ανταλλακτικών αυτοκινήτων εμφάνισαν μείωση 9,1% των πωλήσεών τους που «μεταφράστηκε» σε μείωση κερδοφορίας της τάξεως του 45%. Έτσι, τα συνολικά καθαρά κέρδη των εταιρειών εμπορίας ανταλλακτικών μειώθηκαν από 4,47 εκατομμύρια ευρώ το 2008 σε 2,47 εκατομμύρια ευρώ το 2009.
- Αυξημένες αντοχές σε επίπεδο κερδοφορίας και περιθωρίου καθαρού κέρδους έδειξαν οι 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις αποκλειστικής εμπορίας αξεσουάρ αυτοκινήτων και οι 11 εταιρείες εμπορίας ελαστικών. Οι μεν πρώτες εμφάνισαν κέρδη 2,6 εκατομμυρίων ευρώ ενώ οι δεύτερες εμφάνισαν συνολικά κέρδη της τάξεως των 9 εκατομμυρίων ευρώ.
- Από το σύνολο των υποκλάδων της αγοράς των «τεσσάρων τροχών», ο τομέας που κινήθηκε ανοδικά είναι αυτός των επιχειρήσεων χρηματοδότησης της αγοράς αυτοκινήτων- διτρόχων. Οι 7 εταιρίες του κλάδου αύξησαν τον κύκλο εργασιών τους κατά 10%.
Οι εταιρίες
Σε ότι αφορά τις επιμέρους επιδόσεις των μεμονωμένων επιχειρήσεων αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι:
Στη πρώτη θέση βρέθηκε Kosmocar ( Volkswagen, Audi, Bentley) που εκπροσωπείται από τον όμιλο επιχειρήσεων Μανδύλα. Η εταιρία μπόρεσε μέσα σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία να αυξήσει τα κέρδη της κατά 10,5%. Έτσι, η επιχείρηση που διευθύνεται από τον κ. Στηβεν Σίρτη αύξησε τα κέρδη της από 15 σε σε 16,6 εκατομμύρια ευρώ. Η Kosmocar διαχειρίστηκε κατά την παρελθούσα χρήση έναν τζίρο της τάξεως των 550 εκατομμυρίων ευρώ χωρίς σε αυτόν να συμπεριλαμβάνονται οι πωλήσεις των θυγατρικών της εταιρειών. Η νοικοκυρεμένη διαχείριση της διοίκησης και η κεφαλαιακή επάρκεια του ομίλου επέτρεψαν στην επιχείρηση να απορροφήσει επιτυχώς τους τριγμούς που προκάλε
* Η Toyota Hellas, που εμπορεύεται την πρώτη σε ταξινομήσεις μάρκα αυτοκινήτων στη χώρα, αν και παρουσίασε σημαντική μείωση κερδοφορίας, αυτή έφτασε τα 22,7 εκατομμύρια ευρώ. Η Toyota παραμένει επί μακρόν η πρώτη σε ταξινομήσεις και η δεύτερη βάσει τζίρου εταιρία αυτοκινήτων της ελληνικής αγοράς. Η Toyota Hellas, που διευθύνεται από τον κ. Αρ. Αραβανή, κατορθώνει να εμφανίζει μικρότερο ρυθμό επιβράδυνσης από τον ρυθμό επιβράδυνσης της συνολικής αγοράς.
* Στη τρίτη θέση του καταλόγου των εισαγωγικών βρέθηκε η επιχείρηση Σφακιανάκης, που εκτός των άλλων αντιπροσωπεύει τα επιβατικά αυτοκίνητα Suzuki . Η πορεία του κύκλου εργασιών της εταιρείας εμφάνισε μάλιστα ανοδική πορεία - της τάξεως του 4% - για να υπερβεί τα 415 εκατομμύρια ευρώ. εμφανίζεται . Η κερδοφορία της ωστόσο εμφάνισε νέα πτώση για να διαμορφωθεί στο επίπεδο των 3 εκατομμυρίων ευρώ.
* Στις επόμενες πέντε θέσεις βρέθηκαν οι εταιρείες Mercedes Benz Hellas , Θεοχαράκης ( Nissan ), Ford Motor Hellas , BMW Hellas και General Motors Hellas ( Opel). H Ford και General Motors παρουσίασαν την υψηλότερη κερδοφορία.
* Ακολούθησε η εταιρεία Fiat Group Auto ( Fiat , Alfa Romeo , Lancia ) η οποία παρά την ζημιογόνο χρήση δείχνει να ανακάμπτει στην ελληνική αγορά. Δεν είναι τυχαίο ότι το επτάμηνο του 2010 η Fiat «έτρεχε» με την μικρότερη επιβράδυνση σε σχέση με όλες τις μεγάλες εισαγωγικές εταιρείες του κλάδου, που εμφάνισαν υψηλότερες μειώσεις πωλήσεων.