Του Δημήτρη Δελεβέγκου
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Επέστρεψε στα κέρδη, αλλά οι στρατηγικοί άφαντοι
Κέρδη έφερε στους ελληνικούς σιδηροδρόμους η
αύξηση-«φωτιά» των τιμών στα εισιτήρια από 40% έως και 80%, το οριζόντιο
πρόγραμμα μετατάξεων, αλλά και η κατάργηση του μεγαλύτερου αριθμού των
δρομολογίων προς Πελοπόννησο και Δυτική Μακεδονία. Κατά το τέταρτο
τρίμηνο του 2011, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εμφάνισε κέρδη 2,5 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών
37,6 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2010, σύμφωνα με
τα μεγέθη που παρουσίασε χθες η διοίκησή της.
Ωστόσο, οι επιδόσεις του οργανισμού θα μπορούσαν να
είναι πολύ καλύτερες, εάν η διοίκησή του είχε καταφέρει να περιορίσει
το πλιάτσικο που πραγματοποιείται -σχεδόν σε καθημερινή βάση- στις
σιδηροδρομικές υποδομές.
«Μετατάξαμε τους μισούς υπαλλήλους»
«Η τρόικα μας ζήτησε τον Δεκέμβριο του 2011, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να περάσει σε
θετικό πρόσημο. Τον χρόνο που πέρασε μετατάξαμε τους μισούς υπαλλήλους,
καταργήσαμε δρομολόγια, αναδιαμορφώσαμε κόμιστρα» σημείωσε χθες ο
πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος.
Σε σχέση με το 2010, την περασμένη χρονιά η
μισθοδοσία διαμορφώθηκε περίπου στα 49 εκατ. ευρώ (από 88,7 εκατ. ευρώ),
ενώ οι δαπάνες για καύσιμα υποχώρησαν στα 25,8 εκατ. ευρώ (έναντι 38,8
εκατ.).
Τα παραπάνω νούμερα γίνονται κατανοητά εάν ληφθεί υπόψη ότι η ενεργή
σιδηροδρομική υποδομή είναι πλέον 1.600 χιλιόμετρα από 2.500 χιλιόμετρα
στο παρελθόν. Αλλά και ότι περίπου 2.700 άτομα είδαν την πόρτα εξόδου
της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Όσον αφορά την επιβατική κίνηση, από τις 19 Ιουλίου αυξήθηκε 38% στο
δρομολόγιο Αθήνα- Θεσσαλονίκη, ενώ τα έσοδα ενισχύθηκαν 20%.
«Εάν το Δημόσιο πραγματοποιήσει την διαγραφή των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ο
οργανισμός προχωρήσει σε αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του, δεν
χρειάζεται Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου» ανέφερε ο κ. Ζηλιασκόπουλος,
σχολιάζοντας παλαιότερο αίτημα που είχε καταθέσει στο υπουργείο
Οικονομικών η ΔΕΚΟ για ΑΜΚ.
Ανύπαρκτο επενδυτικό ενδιαφέρον
Και μπορεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να έχει εγκαταλείψει τον τίτλο της πιο ζημιογόνου
ΔΕΚΟ της Ευρώπης, ωστόσο το ενδιαφέρον στρατηγικών επενδυτών για την
αποκρατικοποίηση του οργανισμού είναι ανύπαρκτο. Το φλερτ των γαλλικών
σιδηροδρόμων (SNCF) δεν προχώρησε ποτέ, ενώ δεν υπάρχει δεδηλωμένο
διεθνές ενδιαφέρον για την εξαγορά, μέρους έστω, των ελληνικών
σιδηροδρόμων.
Πάντως, το επιτελείο του κ. Ζηλιασκόπουλου συνεχίζει να μάχεται για
το... αυτονόητο. Την ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού συστήματος κράτησης
εισιτηρίων, το οποίο έχει φέρει στα ταμεία της ΔΕΚΟ έσοδα 15 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σχεδιάζει να δημιουργήσει την
υπηρεσία «τρένο-ταξί» -σε άλλες χώρες υπάρχει εδώ και δεκαετίες-, οι
επιβάτες δηλαδή θα μπορούν να «κλείνουν» ταξί μέσω διαδικτύου για να
πάνε στον τελικό προορισμό τους.
Η διοίκηση της ΔΕΚΟ θα εγκαινιάσει σύντομα την επιχείρηση «καθαρό
τρένο», θα προχωρήσει δηλαδή σε εντατικό καθαρισμό των συρμών, αφαίρεση
graffiti και αποκατάσταση εσωτερικών φθορών.
Απώλειες πέντε εκατομμυρίων ευρώ
Στο μέτωπο όμως, της καταπολέμησης της μαφίας του χαλκού που λυμαίνεται
τη σιδηροδρομική υποδομή δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος. Και αυτό τη
στιγμή που το κύκλωμα του σκραπ κοστίζει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάθε χρόνο πέντε
εκατομμύρια ευρώ, όπως αποκάλυψε χθες ο κ. Ζηλιασκόπουλος.
Βέβαια, σύμφωνα με στελέχη των σιδηροδρόμων, το
μέγεθος αυτό μπορεί να είναι διπλάσιο, ενώ σε κάθε περίπτωση το
πλιάτσικο στους σιδηροδρόμους αυξάνει τη διάρκεια του δρομολογίου
Αθήνα-Θεσσαλονίκη έως και 40 λεπτά.
Οι επικεφαλής του οργανισμού αρκέστηκαν χθες να
αναφέρουν ότι για να επιλυθεί το πρόβλημα, που αποτελεί ίσως την
μεγαλύτερη πληγή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, απαιτείται να ενεργοποιηθεί η ελληνική
αστυνομία και η δικαιοσύνη.
Και όλα αυτά, όταν στο πρόσφατο παρελθόν
πραγματοποιήθηκε η -μεγαλύτερη στην ιστορία του οργανισμού-κλοπή έξι
ντιζελάμαξων Mithubishi βάρους 60-70 τόνων η καθεμία, δέκα φορτάμαξων,
πολυάριθμων βαγονιών αλλά και η κλοπή της σιδηροδρομικής γραμμής σε
μήκος μεγαλύτερο του ενάμιση χιλιομέτρου στην Πελοπόννησο.
Τις πταίει για το πλιάτσικο της σιδηροδρομικής υποδομής που οφείλεται στην ανύπαρκτη φύλαξή της;
«Στο σιδηροδρομικό δίκτυο όπου αναστέλλεται η
διενέργεια σιδηροδρομικών μεταφορών για διάρκεια όχι μεγαλύτερη του ενός
έτους λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα από το διαχειριστή υποδομής για τη
φύλαξη των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού προκειμένου να διαφυλαχθεί η
αρτιότητα του σιδηροδρομικού συστήματος και να αποφεύγονται τυχόν
καταπατήσεις των ακινήτων» επισημαίνεται στην πρώτη παράγραφο του άρθρου
9 του νομοσχεδίου για την αναδιάρθρωση των σιδηροδρόμων.
Ωστόσο, όπως αποδεικνύεται στην πράξη, τα παραπάνω
αποτελούν κενό γράμμα, καθώς σε λίγες περιπτώσεις έχουν σήμερα
εγκατασταθεί ιδιωτικές εταιρίες φύλαξης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου