Παρασκευή, 28 Μαΐου 2010
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΜΑΘΕΙΑΣ ΓΙΑ ΥΠΟΤΑΓΜΕΝΕΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙΣ
Η «απάντηση» που έδωσε, χτες, το υπουργείο Παιδείας στο φορτωμένο πρόγραμμα των μαθητών ήταν η αφαίρεση γνώσης! Από την επόμενη χρονιά η ύλη της της Ε' και Στ' Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου, σε Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Γεωγραφία, Πληροφορική, Τεχνολογία μειώνεται κατά 21% μέσο όρο!
Σύσσωμη η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ανακοίνωσε ότι το 1/5 της διδακτικής ύλης στα παραπάνω μαθήματα δε χρειάζεται. Δεν πρόκειται για λαϊκισμό, αλλά για συγκεκριμένη επιλογή που βασίζεται στην πολιτική που ασκείται και αποκαλύπτει το «όραμα» του νέου σχολείου. Σε σχετικό κείμενο που μοιράστηκε απ' το υπουργείο η μείωση της ύλης δικαιολογείται ως εξής: «Αποτελεί κοινή αντίληψη ότι τα Προγράμματα Σπουδών πολλών μαθημάτων, αλλά ιδιαίτερα των θετικών μαθημάτων, τα οποία από πολλούς μαθητές θεωρούνται και ιδιαιτέρως δύσκολα είναι υπερφορτωμένα, σε πολλά σημεία τους δυσνόητα για το νοητικό επίπεδο ανάπτυξης των μαθητών στις συγκεκριμένες ηλικίες που διδάσκονται, ενώ επίσης χαρακτηρίζονται, άλλοτε από σημαντικό βαθμό αλληλεπικαλύψεων, και άλλοτε από κακό χρονισμό ανάμεσα στα επιμέρους μαθήματα».
Βέβαια, τα συγκεκριμένα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία διαμορφώθηκαν στις αρχές της δεκαετίας επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και παρουσιάστηκαν και τότε ως «καινοτόμα», «σύγχρονα» κ.τ.λ. Eίναι άλλο, όμως, η συζήτηση για το περιεχόμενο των βιβλίων, απ' τα οποία περισσεύουν οι αντιεπιστημονικές προσεγγίσεις και, όντως, δε βοηθούν τους μαθητές, και άλλο το «κόψιμο» της ύλης.
Η πολιτική που υπαγορεύει να κόβεται η... «δύσκολη» γνώση, οδηγεί στην αμορφωσιά. Η πραγματική γνώση και μόρφωση, εξ ορισμού είναι δύσκολη και χρειάζεται κόπο για να κατακτηθεί. Το υπουργείο Παιδείας διαφημίζει: Λιγότερη ύλη, λιγότερο διάβασμα, λιγότερος κόπος! Αυτό μπορεί να φαντάζει θετικό σε γονείς και μαθητές, γιατί τα συγκεκριμένα αντικείμενα διδάσκονται στα παιδιά αποσπασματικά, μέσα από κακά βιβλία, χωρίς συνεκτικό αναλυτικό πρόγραμμα κ.τ.λ. Ο όγκος της ύλης θα μειωθεί αλλά το βασικό πρόβλημα του πώς και τι διδάσκεται θα διογκωθεί... Η μείωση της ύλης πηγάζει απευθείας απ' την πολιτική της ΕΕ για παροχή χρηστικών πληροφοριών και όχι ολοκληρωμένης μόρφωσης, μέσα στο σχολείο. Στον καπιταλισμό οι πολλοί, αυτοί που αύριο θα είναι το φθηνό ευέλικτο εργατικό δυναμικό, δε «χρειάζεται» να γνωρίζουν ότι η κατάκτηση των γνώσεων, θέλει κόπο. Μας θέλουν μισομορφωμένους, χωρίς συνολική αντίληψη για τον κόσμο.
Εναρμόνιση με τις προτεραιότητες της ΕΕ
Ο «Ρ» μίλησε για το θέμα με την Μαργαρίτα Κρουσαθανά, χημικό στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών, Δρ Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και μέλος του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, η οποία τόνισε ότι «οι εξαγγελίες για τη μείωση της ύλης στα μαθήματα των Θετικών Επιστημών υλοποιούν προγραμματικές θέσεις της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, οι οποίες είναι πλήρως εναρμονισμένες με τις προτεραιότητες της ΕΕ. Ερχονται να συμπληρώσουν το έργο της προηγούμενης "αναμόρφωσης" των αναλυτικών προγραμμάτων και των σχολικών βιβλίων, που το ΠΑΣΟΚ σχεδίασε και υλοποίησε. Βασίζονται σε αδιέξοδες παιδαγωγικές, φιλοσοφικές και διδακτικές θεωρήσεις». Επισήμανε ότι «στο στόχαστρο είναι τα μαθήματα των Θετικών Επιστημών, διότι τα μαθήματα αυτά παίζουν πρωτεύοντα ρόλο, επειδή παρέχουν στον άνθρωπο το αναγκαίο επιστημονικό υπόβαθρο για την κατανόηση των νόμων κίνησης της φύσης, ώστε να πατήσει σε στέρεο έδαφος για να κατανοήσει τους νόμους κίνησης της κοινωνίας.
Η αναμόρφωση της ύλης των θετικών επιστημών θα είναι πιο σαρωτική αναφορικά με προηγούμενες, διότι η διεθνής πείρα έχει δείξει ότι ακόμα περισσότερο αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις και με ταχύτερους ρυθμούς εφαρμόζονται σε περιόδους κρίσης. Οι αναχρονιστικές αντιλήψεις βασισμένες στον αγνωστικισμό και το σχετικισμό θα επικρατήσουν ακόμα περισσότερο. Αυτήν την κατεύθυνση έρχεται να υλοποιήσει η επέκταση της διαθεματικότητας, που αποτέλεσε το μέσον της διάχυσης της αστικής ιδεολογίας και της αντιεπιστημονικότητας στα σχολικά βιβλία. Οι αναμορφώσεις έρχονται να υπηρετήσουν το αβέβαιο και ρευστό καπιταλιστικό σύστημα, το οποίο απαξιώνει τη γνώση για να την αντικαταστήσει από ψευτοδεξιότητες, που είναι απαραίτητες για να προσαρμόζονται οι σημερινοί μαθητές και αυριανοί εργαζόμενοι στον "σύγχρονο" εργασιακό μεσαίωνα».
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου