Μεγέθη
|
2011
|
*2011
|
**2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
|
|
|
|
|
|
|
ΑΕΠ
|
218
|
218
|
206
|
200
|
198
|
200
|
Χρέος
|
370
|
263
|
319
|
333
|
345
|
355
|
Χρέος/ΑΕΠ
|
170
|
120
|
155
|
166
|
174
|
178
|
31 Μαρτίου 2012
Β. Βιλιάρδος - ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΤΩΝ ΒΡΥΞΕΛΛΩΝ
ΤΟ
ΕΓΚΛΗΜΑ ΤΩΝ ΒΡΥΞΕΛΛΩΝ: Η κρίση χρέους της Ελλάδας ήταν εντελώς
διαφορετική, από την κρίση των υπολοίπων χωρών της Ευρωζώνης – επειδή τα
χρήματα βρίσκονταν μέσα στη χώρα, αλλά ήταν λάθος κατανεμημένα, οπότε
αρκούσε η σωστή κατανομή τους, για να λυθεί το πρόβλημα
Από τις σημερινές ειδήσεις, χωρίς σχόλια περί υπευθυνότητας: "Με
τη στήριξη του ΠΑΣΟΚ της ΝΔ και της Δημοκρατικής Αριστεράς κυρώθηκε κατά
πλειοψηφία στη Βουλή, μετά από ονομαστική ψηφοφορία, η απόφαση του Ευρωπαϊκού
Συμβουλίου για την θέσπιση του νέου Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής
Σταθερότητας ESM (σσ. με το οποίο μάλλον θα μπορεί στο μέλλον να
αποβληθεί κράτος-μέλος της Ευρωζώνης), αλλά και της συνθήκης για την
διακυβέρνηση της Ευρωζώνης.
Ειδικότερα,
ψήφισαν 194 βουλευτές υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου (σσ. ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΔΗΣΥ), καθώς και του άρθρου 4,
στο οποίο ενσωματώθηκε η προσθήκη για τη
δημιουργία Ειδικού Λογαριασμού του Ελληνικού Δημοσίου με στόχο την
αποκλειστική και άμεση εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους (σσ. η πληρωμή των δόσεων
του οποίου προηγείται από τους μισθούς,
τις συντάξεις και τις λοιπές δαπάνες του προϋπολογισμού!)".
Οι υπουργοί οικονομικών ενέκριναν στις Βρυξέλες το δεύτερο
πακέτο στήριξης της
Ελλάδας
– όπου οι χώρες της Ευρωζώνης, μαζί με το ΔΝΤ, αναλαμβάνουν έως 130 δις
€, ενώ ο ιδιωτικός τομέας επιβαρύνεται με διαγραφή χρέους 107 δις €. Η
συμφωνία είναι σε γενικές γραμμές η εξής:
(α) Οι
χώρες της ζώνης του ευρώ θέτουν στη διάθεση της Ελλάδας πιστώσεις ύψους
100 δις €, περιορίζοντας παράλληλα τους τόκους από το πρώτο πακέτο
στήριξης – αποφάσεις που θα πρέπει να εγκριθούν από τα Εθνικά
Κοινοβούλια. Δυστυχώς, για τη συμμετοχή τους στη μείωση των τόκων, θα χρησιμοποιήσουν τα μερίσματα από τα οφέλη που κατέγραψε η ΕΚΤ στον Ισολογισμό της, κερδοσκοπώντας εις βάρος της Ελλάδας. Το ΔΝΤ θα συμμετέχει με πολύ χαμηλότερο μερίδιο, υπό την προϋπόθεση ότι θα αυξηθούν τα κεφάλαια του μηχανισμού στήριξης.
(β) Θα
διατεθούν επί πλέον 30 δις €, με σκοπό την διασφάλιση των ομολόγων που
θα λάβουν οι ιδιώτες επενδυτές – έτσι ώστε να έχουν κίνητρο ανταλλαγής
των παλαιοτέρων ομολόγων με τα νέα. Προφανώς, δεν πρόκειται για τη διάσωση της Ελλάδας, αλλά των ευρωπαϊκών τραπεζών – με «Ιφιγένεια» τις δικές μας τράπεζες και τα ασφαλιστικά μας ταμεία.
(γ) Οι
ιδιώτες-επενδυτές θα διαγράψουν το 53,5% των ονομαστικών απαιτήσεων
τους, οπότε το δημόσιο χρέος της Ελλάδας θα περιορισθεί κατά 107 δις €
περίπου. Συμπεριλαμβανομένων των διαφυγόντων κερδών από τη μείωση των
επιτοκίων, η επιβάρυνση των δανειστών υπολογίζεται στο 70% των
απαιτήσεων τους. Ειδικότερα, οι επενδυτές θα λάβουν για τα παλαιότερα
ομόλογα τους, ύψους περί τα 200 δις €, ασφαλή ομόλογα του EFSF αξίας 30 δις €, συν νέα ομόλογα του Ελληνικού δημοσίου ύψους 63 δις € - με μέσο χρόνο αποπληρωμής 30 έτη, αγγλικό, αποικιοκρατικό δίκαιο και μέσο επιτόκιο της τάξης του 3,65%.
(δ) Η
ΕΚΤ δεν θα συμμετέχει στη διαγραφή, επειδή κάτι τέτοιο θα σήμαινε
ανάμιξη στη χρηματοδότηση ενός κράτους-μέλους, η οποία απαγορεύεται(!).
Για να το αποφύγει, η ΕΚΤ έχει ήδη ανταλλάξει τα παλαιά ομόλογα της με νέα
– τα οποία έχουν την ίδια ακριβώς μορφή, με μοναδική εξαίρεση τα
διακριτικά νούμερα. Το γεγονός αυτό αποτελεί, κατά την άποψη μας, ένα μεγάλο σκάνδαλο – όχι μόνο επειδή έτσι η ΕΚΤ κερδοσκοπεί εις βάρος της Ελλάδας, αλλά και λόγω του ότι χαρακτηρίζεται εύλογα ως μία απαράδεκτα επιλεκτική αντιμετώπιση της, σε σχέση με τους ιδιώτες πιστωτές.
(ε) Οι
προϋποθέσεις, οι οποίες έχουν απαιτηθεί από την Ελλάδα τόσο για την
παροχή πιστώσεων, όσο και για τη διαγραφή, είναι πάρα πολλές. Θα πρέπει
να εξοικονομηθούν αρκετά δις € από τον προϋπολογισμό, γεγονός που
σημαίνει ότι η χώρα θα υποχρεωθεί σε ύφεση και σε συνθήκες, οι οποίες ελάχιστα διαφέρουν από τη χρεοκοπία
– σε μαζικές απολύσεις ΔΥ, σε μείωση των συντάξεων, σε περιορισμό των
δαπανών υγείας, παιδείας, άμυνας, σε ιδιωτικοποιήσεις των κρατικών
επιχειρήσεων, σε εκποίηση της δημόσιας περιουσίας κλπ.
(στ) Οι
τόκοι και τα χρεολύσια των υφισταμένων δανείων της Ελλάδας θα
εξοφλούνται από ένα ειδικό ταμείο εκτός Ελλάδας, στο οποίο θα
κατατίθενται τα νέα δάνεια – έτσι ώστε να εξασφαλίζεται κατά
προτεραιότητα η εξυπηρέτηση τους. Δηλαδή, πρώτα θα πληρώνονται οι δανειστές και μετά όλες οι άλλες υποχρεώσεις του δημοσίου. Στην Ελλάδα θα εγκατασταθεί μόνιμα μία ειδική μονάδα (task force),
η οποία θα στελεχωθεί από την Κομισιόν, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ (Τρόικα) –
με στόχο τον πλήρη και στενό έλεγχο της εκπλήρωσης των υποχρεώσεων που
ανέλαβε η χώρα μας, ψηφίζοντας το πρόσφατο, εγκληματικό από κάθε πλευρά,
μνημόνιο.
(ζ) Δεν
υπάρχει η παραμικρή αναφορά σε κάποιο πρόγραμμα ανάπτυξης της Ελληνικής
οικονομίας – γεγονός που πιθανότατα τεκμηριώνει το ότι, πρόκειται για
ένα ακόμη «παιχνίδι καθυστερήσεων» εκ μέρους της Γερμανίας, μέχρι εκείνη
τη στιγμή που θα είναι έτοιμο το ESM και η Ελλάδα θα οδηγηθεί στην ελεγχόμενη χρεοκοπία εντός του Ευρώ ή στην ανεξέλεγκτη και στη δραχμή. Ίσως οφείλουμε να διευκρινίσουμε εδώ ότι, στο ESM θα αρκεί η συμφωνία του 85% των μελών του για τη λήψη αποφάσεων – κάτι που μάλλον θα διευκολύνει την «αποβολή» κάποιων.
(η) Η
ΕΕ έστειλε πρόσφατα στην Ελλάδα ένα πρόγραμμα 38 νέων αλλαγών, οι
οποίες οφείλουν να πραγματοποιηθούν μέχρι την επόμενη Τετάρτη – εάν
η χώρα θέλει να λάβει το νέο δάνειο των 130 δις €, το οποίο επικυρώθηκε
(θεωρητικά) από τη σύνοδο των υπουργών οικονομικών στις Βρυξέλες. Οι
διαρθρωτικές αυτές αλλαγές περιγράφονται σε ενενήντα πυκνογραμμένες
σελίδες – ενώ πρέπει υποχρεωτικά να συμβούν μέσα σε ένα εξαιρετικά μικρό
χρονικό διάστημα.
«Το
πρόγραμμα φαίνεται καταδικασμένο εκ των προτέρων σε αποτυχία, αφού
πολλοί από τους στόχους του είναι φύσει αδύνατον να πραγματοποιηθούν», συμπεραίνουν οικονομικοί αναλυτές συνεχίζοντας: «Με
τόσο λεπτομερείς οδηγίες, οι Έλληνες δεν χρειάζονται πλέον καμία δική
τους κυβέρνηση. Οι ενέργειες αυτές σημαίνουν πιθανότατα ότι, η Ευρωζώνη
θέλει να αναγκάσει την Ελλάδα να επιστρέψει στη δραχμή – το αργότερο το 2013, αφού θα έχει τεθεί σε λειτουργία το ESM».
Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΜΕΓΕΘΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Με κριτήριο όλα τα παραπάνω φαίνεται ότι οδηγούμαστε στο δρόμο της Αργεντινής
– επειδή πολύ δύσκολα θα ανταπεξέλθουμε με τις υποχρεώσεις που
αναλαμβάνουμε. Οι φόβοι μας αυτοί επαληθεύονται από τους αναθεωρημένους
πίνακες του προϋπολογισμού του 2012, σύμφωνα με τους οποίους το έλλειμμα
της Γενικής Κυβέρνησης αυξάνεται στο 6,7% του ΑΕΠ (13,73 δις €), από
5,4% πριν (11,43 δις €).
Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά, σύμφωνα με την οποία η ύφεση δεν θα καταπολεμηθεί, ενώ το δημόσιο χρέος θα επιβαρυνθεί με την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών
– η οποία υπολογίζεται στα 40 δις € το ελάχιστο, με τους μετόχους των
τραπεζών να συμμετέχουν με 10-20% στην αύξηση κεφαλαίου. Η περίπτωση
αυτή «υιοθετείται» στον Πίνακα ΙΙ που ακολουθεί:
ΠΙΝΑΚΑΣ IΙ: Απαισιόδοξη εξέλιξη των μεγεθών της Ελλάδας σε δις € - χρέος ως ποσοστό επί του ΑΕΠ
* Χρέος
μετά τη διαγραφή των 107 δις € και την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών
κατά 40 δις € εκ μέρους του κράτους, με το δανεισμό του από την Τρόικα
** ΑΕΠ μετά την αναθεώρηση εκ μέρους της κυβέρνησης, Έλλειμμα περίπου 8% (16 δις €)
Παραδοχές: Ύφεση 2013 στο 3%, έλλειμμα στο 7% (14 δις €) – ύφεση 2014 στο 1% και έλλειμμα 6% (12 δις €) - ανάπτυξη 1% το 2015 και έλλειμμα 5% (10 δις €)
Συνεχίζοντας
είναι γνωστό ότι η Ελλάδα είχε μέχρι πρόσφατα πρόβλημα δημοσίου χρέους -
σε αντίθεση με όλες τις άλλες υπερχρεωμένες οικονομίες της Ευρωζώνης,
οι οποίες έχουν πρόβλημα ιδιωτικού χρέους. Για την επίλυση του, είχε στη
διάθεση της μία σειρά πανεύκολων λύσεων (μεταξύ άλλων τα εθνικά ομόλογα), αφού πρόκειται για ένα «θεσμικό» (πολιτικό) ουσιαστικά πρόβλημα.
Για παράδειγμα, θα μπορούσε να ζητηθεί, αντί της διαγραφής του χρέους των 107 δις € (όπου στην κυριολεξία «πυροβολούμε τα πόδια μας», αφού τα μισά από αυτά ανήκουν σε εμάς τους ίδιους – στις τράπεζες και στα ασφαλιστικά ταμεία μας,), να επενδυθούν στην Ελλάδα τα 107 δις €, μέσω μίας εξειδικευμένης ελληνικής τράπεζας όπως η γερμανική Kfw, με χαμηλά επιτόκια δανεισμού νέων επιχειρήσεων
– έτσι ώστε να υπάρξει ανάπτυξη, με βάση την οποία θα αυξανόταν τα
έσοδα του δημοσίου, θα περιοριζόταν η ανεργία και θα έβρισκαν θέσεις
εργασίας στον ιδιωτικό τομέα, όλοι όσοι ΔΥ θα υποχρεώνονταν σε
απολύσεις.
Φυσικά αυτά τα 107 δις € δεν
θα διαγράφονταν από το χρέος, αλλά θα χρησιμοποιούνταν ως δάνεια για
επενδύσεις, με στόχο την επαναβιομηχανοποίηση της χώρας μας – θα
μπορούσαν δε να επιστραφούν με ετήσιες δόσεις, τις οποίες θα είχαμε τη
δυνατότητα να εξυπηρετήσουμε.
Ολοκληρώνοντας,
η κρίση χρέους της Ελλάδας ήταν εντελώς διαφορετική, από την κρίση των
υπολοίπων χωρών της Ευρωζώνης. Η επίλυση της ήταν εξαιρετικά εύκολη, ενώ
τα περιουσιακά της στοιχεία είναι κατά πολύ υψηλότερα των οφειλών της.
Απλούστερα, τα χρήματα βρίσκονταν μέσα στη χώρα, αλλά ήταν
λάθος κατανεμημένα – οπότε αρκούσε η σωστή κατανομή τους, για να λυθεί
το πρόβλημα.
Ειδικότερα,
γνωρίζοντας ότι το ιδιωτικό χρέος της Ελλάδας είναι 170% του ΑΕΠ της,
ενώ το δημόσιο 160% (συνολικό 330%), αρκούσε να αυξηθεί το ιδιωτικό στα
250%, όσο περίπου της Ιταλίας (μέσω επενδύσεων των ιδιωτών σε κρατικές
εταιρείες, ακίνητα κλπ.), για να περιορισθεί το δημόσιο στο 80% του ΑΕΠ
της.
Αυτό
που χρειαζόταν η πατρίδα μας, ήταν η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής
των οφειλών της, με μη τοκογλυφικά επιτόκια – ίσα με αυτά που προσφέρει η
ΕΚΤ στις εμπορικές τράπεζες (1%). Επίσης οι επενδύσεις εκ μέρους του
ιδιωτικού τομέα, με στόχο την ανάπτυξη – γεγονός όμως που απαιτεί την
αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των Πολιτών στην Πολιτική και τη
λειτουργία ενός Κράτους Δικαίου.
Συνεχίζοντας η Πολιτική,
στην προσπάθεια της να «κατευνάσει» τους Έλληνες, τους οποίους οδήγησε
έντεχνα στα νύχια του ΔΝΤ, του συνδίκου των διεθνών τοκογλύφων, προτείνει την «ενίσχυση» των τραπεζών με κοινές μετοχές - την κρατικοποίηση τους κατά κάποιον τρόπο.
Ξεχνάει φυσικά να αναφέρει ότι, ο μοναδικός λόγος που κινδυνεύουν οι
Ελληνικές τράπεζες, οι οποίες ήταν μέχρι πρόσφατα οι υγιέστερες του
πλανήτη (χρέος 22% του ΑΕΠ, όταν οι γερμανικές έχουν 98% του ΑΕΠ και οι
ιρλανδικές 689% του ΑΕΠ, σύμφωνα με στοιχεία του ΔΝΤ), δεν είναι άλλος
από τη διαγραφή του 53,5% της αξίας των ομολόγων του δημοσίου, τα οποία
έχουν στα χαρτοφυλάκια τους.
Αφενός μεν λοιπόν τις αναγκάζει σε διαγραφή, αφετέρου τις υποχρεώνει να πληρώσουν ξανά, με την κρατικοποίηση τους.
Ευτυχώς που δεν επιμένει στην ανάληψη του management εκ μέρους εκείνου
του «ικανού» Δημοσίου, το οποίο οδήγησε τη χώρα στα μνημόνια της
ντροπής.
Για να μπορεί να έχει κανείς την πλήρη εικόνα του εγκλήματος εις βάρος της Ελλάδας, οφείλει να σημειώσει ότι, έναντι (ενυπόθηκων) δανείων «μόλις» 70 δις € μέχρι στιγμής, η χώρα έχει ζημιωθεί τουλάχιστον κατά 700 δις €.
Μόνο από τη μείωση των τιμών των ακινήτων χάθηκαν περί τα 300 δις €,
ενώ από την απαξίωση του χρηματιστηρίου πάνω από 200 δις €. Αρκεί να
σημειώσουμε ότι, όλες οι εισηγμένες εταιρείες του Ελληνικού
χρηματιστηρίου σήμερα μπορούν να εξαγοραστούν με μόλις 29,6 δις € - όσο
σχεδόν χρειαζόταν κανείς πριν από λίγα χρόνια για να αγοράσει μόνο την
Εθνική Τράπεζα, ενώ η Nestle κοστίζει περί τα 150 δις € (πέντε φορές περισσότερο από όλες μαζί τις Ελληνικές εταιρείες).
Εκτός
αυτού, τα διαφυγόντα κέρδη των ελληνικών επιχειρήσεων υπολογίζεται ότι
υπερβαίνουν τα 100 δις €, από την περικοπή των μισθών χάθηκαν πάνω από
30 δις € κοκ. Το κυριότερο όλων, ο διεθνής διασυρμός της Ελλάδας, ο οποίος κόστισε και θα συνεχίζει να κοστίζει τεράστια ποσά στη χώρα μας
– στο δημόσιο, στους Πολίτες και στις επιχειρήσεις της, οι οποίες έχουν
αναγκασθεί, εκτός των άλλων, να προπληρώνουν τις εισαγωγές τους,
αντιμετωπίζοντας παράλληλα τεράστια προβλήματα ρευστότητας από την
αδυναμία του τραπεζικού συστήματος.
Αθήνα, 28. Μαρτίου 2012
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου